Our initiatives for inclusion

We are committed to promoting an organisational approach based on understanding, respect and enhancement of differences (in terms of gender, age, orientation, disability, ethnicity, skills, socio-economic status, political stance, religion or other beliefs, and so on) for each person within our company, with a view to sharing and expanding viewpoints, as well as developing skills, talent and physical and intellectual energies of each individual.

“Each of us has a unique mix of diversity. The aim of Diversity and Inclusion Management is to fully enhance and utilise the contribution that each person can make to achieving the corporate objectives and better equip the organisation in facing the challenges and uncertainty arising from the global market.”

Ferrovie dello Stato Group’s Code of Ethics, February 2018


Policy Diversity, Equality & Inclusion

La Policy Diversity, Equality & Inclusion (DEI) del Gruppo FS favorisce l’implementazione e la diffusione della cultura della valorizzazione delle diversità nei processi e nell’agire quotidiano attraverso la creazione di un approccio condiviso orientato alle relazioni umane.

Tutto questo si concretizza nella costruzione di un ambiente sicuro e positivo nel quale sia possibile esprimere la propria unicità, nonché conoscere e confrontarsi con le ulteriori specificità presenti nell’organizzazione.

Dall’esplorazione e dal confronto con l’altro si generano idee e nuove visioni che sostengono il miglioramento continuo del Gruppo e di ognuno di noi. Valorizzare le diversità significa cercare, riconoscere e sostenere il talento unico di ognuno, capace di portare nuove prospettive, opportunità di crescita e di sviluppo per l’Organizzazione.

Download Gruppo FS DEI Policy (only italian version)

Gender Equality Plan

Il Gruppo FS è da anni in prima linea nella lotta alla discriminazione di genere.

Con il Gender Equality Plan (GEP), desideriamo manifestare il nostro impegno raccontando le azioni che il Gruppo FS ha intrapreso e a cui intende dare continuità per il perseguimento degli obiettivi della propria Strategia e i principi che la ispirano, coerentemente con i valori espressi nel Codice Etico.

Crediamo che la diffusione di una cultura dell’equità di genere sia una responsabilità condivisa che rende, tutti, uomini e donne, protagonisti del cambiamento sociale e organizzativo.

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For the inclusion of all types of diversity


Our differences are a source of innovation and inspiration that allow us to generate new ideas and put them at the service of the company to achieve the objectives of the business plan. This is why we have taken the action and implemented initiatives for inclusion to improve our corporate reality. 

Code of Conduct

A code for integration and non-discrimination in the workplace that pursues recognition, the enhancement of and respect for differences, as well as decisive obstruction of all forms of marginalisation by any FS Group employees.

InclusivaMENTE

InclusivaMENTE is the project that includes change management pathways aimed towards all employees in learning to recognise and mitigate stereotypes that affect — even subconsciously — each person’s choices, behaviours and leadership style. The FS Group is engaged in an in-house awareness campaign, with digital pathways and HR training on inclusion matters.

FS Italiane in the top 10 of the Diversity Brand Index

FS Italiane Group features in the top10 most inclusive Italian companies for the Diversity Brand Index 2024. The research, curated by Diversity and the strategic consultancy company Focus MGMT, measures and rewards the ability of companies to effectively develop a culture oriented towards diversity & inclusion through initiatives and projects implemented in Italy. The results of the Diversity Brand Index 2024 were presented on 13 February at the Diversity Brand Summit 2024 (DBS), now in its seventh year, which provides an opportunity to discuss the ethical and economic value of inclusion. FS Italiane Group was recognised for its commitment to activities related to the communication campaign against harassment in public places ‘Per fermare le molestie non c'è una soluzione. Ma 5’ (There is no one solution to stop harassment. But 5)

Women’s Italian Cup 2023: FS Group is Title Sponsor

The FS Italiane Group as Title Sponsor of the 25th edition of the Women's Football Supercoppa Italiana. Ferrovie dello Stato Italiane confirms its partnership with the Women’s Football Division of the Italian Football Federation, becoming the new Title Sponsor of the Women’s Supercoppa Italiana for the year 2023.

With this collaboration, the FS Group strengthens its commitment to the enhancement of female excellence and leadership. Inclusion, gender balance, training and passion are the winning components in recognising and supporting talent and uniqueness

Il Gruppo FS Italiane Title Sponsor della Supercoppa Femminile di calcio

Anche nel 2022, per il secondo anno consecutivo, il Gruppo FS scende in campo con la Divisione Calcio Femminile della FIGC, a testimoniare il suo costante impegno contro gli stereotipi e le discriminazioni e a favore della diversity & inclusion perché "Il talento non ha genere". Ferrovie dello Stato Italiane, sostenendo la Supercoppa Femminile e la Divisione Calcio Femminile della FIGC, intende contribuire in modo concreto allo sviluppo di uno sport inclusivo, e in cui le atlete rappresentino un simbolo di empowerment e leadership femminile nel mondo del calcio.

Le professionalità e il talento non hanno genere: per vincere la partita dell’inclusione, il Gruppo FS punta a realizzare progetti, iniziative e manifestazioni che attivino il sistema di connessioni, rapporti e risorse che ruotano intorno alla leadership delle donne.

FS Italiane Title Sponsor della Supercoppa Femminile di calcio

Il Gruppo FS Italiane è tra le 200 aziende migliori come datori di lavoro per donne in Italia

L’analisi Italy's Best Employers for Women 2022 è stata condotta dall’Istituto Hubert Burda Media con l’ausilio di strumenti di intelligenza artificiale basati sul social listening. Social media, blog, forum, portali news, contenuti video sono stati scandagliati per un anno a caccia di commenti in ambito di cultura d’impresa, formazione professionale e pari opportunità.

FS Italiane è prima nel settore Mobilità e Trasporto con il punteggio massimo di 100 su 100 (sono solo 56 le aziende che hanno ottenuto il massimo del punteggio), mentre Trenitalia è al secondo posto con 87,7 punti.

4Weeks4Inclusion - Il Gruppo FS insieme ad altre aziende per promuovere la cultura dell’inclusione 

4Weeks4Inclusion (#4W4I) è un’iniziativa ideata dalle aziende per sensibilizzare sui temi dell’inclusione e della valorizzazione delle diversità, grazie a un ricco programma di eventi condivisi, webinar e tornei e-gaming. FS Italiane, anche per la terza edizione (la prima nel 2020), è fra le imprese partner, consapevole che le la diversità è un elemento che arricchisce e genera valore. Partire dalle persone, dalla ricchezza di esperienze e valori diversi è infatti fondamentale per innovare il modello di business e costruire il futuro.

Azioni sul genere

​​In linea con le strategie di valorizzazione delle diversità e, in particolare, di sostegno della leadership femminile, il Gruppo FS ha intrapreso diverse iniziative per favorire l’inclusione di categorie più tipicamente esposte ai pregiudizi inconsci e supportarle in percorsi di empowerment e di inserimento in posizioni organizzative più sfidanti. Ne è un esempio Obiettivo % donne manager, progetto con cui FS Italiane si impegna nella promozione di una maggiore presenza femminile nelle posizioni manageriali dell'azienda.

Women in Motion

The Women in Motion project aims to promote women’s careers in technical areas and professional sectors that have been predominantly filled by men to date.

With the support of women employed in the technical areas, our Group visits high schools, colleges and universities to present the technical trades offered by FS, to inform students about relative job prospects and provide them with the necessary tools to make conscious decisions and to best express their potential and talent.

Female Empowerment

  • Associazione Valore D:  the FS Group is a supporting member of “Valore D”, an association of large companies created to support inclusion within the company. Valore D offers skill-building seminars to support women through targeted training initiatives, laboratories and knowledge-sharing meetings for experts in human resources, inter-company mentoring paths and programmes of excellence for executive levels.
  • Thematic seminars on female talent: these courses aim to accompany women on a journey of discovery and observation regarding the distinctive characteristics of women as models, with their positive and negative repercussions, to recognise them, identify them in one’s self and enhance them.
  • Internal mentoring pathways for women middle managers: a project designed to foster the inclusion of categories more typically exposed to unconscious bias and to support them on paths of empowerment, to help women take direct responsibility over their career and learn to manage it positively.


Women in transport- EU Platform for Change

With only 22% of women at a European level, the transport sector is not gender balanced. The European Union and the European Transport Commission (Community of European Railway and Infrastructure Companies) have founded Women in Transport - EU Platform for Change to promote better balance thanks to the sharing of best practices amongst adherents. FS Italiane, amongst the leading members of the Platform, is recognised as the company most committed to promoting an improvement in women’s employment, thanks to the May 2019 publication on the Platform of the Women in Motion project, evaluated by the European Commission as an example of a corporate path of excellence aimed at overcoming stereotypes regarding technical careers.

Women's Emporment Principles – UN Women

In March 2020, the Group formally joined WePS (Women’s Empowerment Principles) established by the United Nations Entity for Gender Equality and the Empowerment of WOMEN (UN Women), through which the Company aims to enhance and promote the presence of and equal opportunities for women with respect to the workplace, the market and the community through which the Organisation operates. There are seven empowerment principles covering both the achievement of quantitative (increasing female presence in the leadership pipeline; measuring and monitoring the development of female presence in the Company) and qualitative objectives (promoting the training and development of women’s skills, improving workplace health and safety, supporting human rights and the condemnation of any form of discrimination, adopting approaches such as in marketing that transmit empowerment to women, supporting advocacy and communicating initiatives on the theme of female empowerment).

An online course aimed at all mums and dads in the FS Group with children aged 0 to 3 years, combining digital life experiences, in an effective and engaging format to transform parenthood into a specialisation course focused on skills that are key to professional growth.